Skip to content Skip to left sidebar Skip to footer

Noutati cu privire la Cartea electronica de Identitate si Cartea de Identitate Simpla

 

Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor HUNEDOARA, instituţie publică aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean HUNEDOARA, informează cetățenii județului HUNEDOARA, și nu numai, cu privire la următoarele:

Începând cu data de 1 august 2025, s-a inițiat proiectul pilot de preluare a cererilor pentru eliberarea Cărții Electronice de Identitate (CEI), care se soluționează de către orice serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, indiferent de domiciliul persoanei fizice.

În același timp, cetățenii trebuie să cunoască faptul că, dispozițiile enunțate anterior nu se aplică în următoarele situații, astfel:

când persoana locuiește efectiv la adresa declarată însă nu poate prezenta un document/act privind titlul locativ, încheiat în condiții de validitate;

când solicitantul își exprimă opțiunea pentru Cartea de Identitate Simplă (CIS);

când se solicită eliberarea Cărții de identitate Provizorie;

când se dorește aplicarea vizei de reședință.

Practic, prin această inițiativă s-a creat accesul mai facil al cetățenilor la serviciile publice de profil – 15  servicii operaționale pe raza județului HUNEDOARA, constituite în localitățile: BRAD, CĂLAN, DEVA, HAȚEG, HUNEDOARA, LUPENI, ORĂȘTIE, PETRILA, PETROȘANI, SIMERIA, URICANI, VULCAN, ANINOASA, ILIA și GEOAGIU – sprijinind pe de-o parte libertatea de mișcare a acestora iar, pe de altă parte, evitând aglomerările la ghișee raportat la locul de domiciliu, în special în zonele urbane.

De asemenea, actele normative în domeniul de referință menționează faptul că, CEI poate fi ridicată de la nivelul oricărui serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, în funcție de opțiunea solicitantului exprimată la momentul depunerii cererii.

Și în acest context, se impun anumite clarificări, și anume: în situația în care solicitantul optează pentru ridicarea CEI de la un alt serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, termenul de eliberare se prelungește cu 10 zile lucrătoare față de cel stabilit la ghișeul la care a fost depusă cererea.

Opțiunea privind ridicarea documentului de identitate de la orice serviciu de profil nu se aplică în cazurile în care:

solicitantul își exprimă opțiunea pentru Cartea de Identitate Simplă (CIS);

se solicită eliberarea Cărții de identitate Provizorie.

Întrucât ne sunt adresate întrebări cu privire la facilitățile Cărții de Identitate Simple – CIS (a nu se confunda cu cărțile de identitate model 1997= cărțile de identitate vechi) – de regulă dacă acest tip de document are valența unui document de călătorie în spațiul Uniunii Europene -, reiterăm caracteristicile acesteia, pe care le enumerăm, după cum urmează:

face dovada identității, a cetățeniei române și a domiciliului în România;

nu constituie document de călătorie în statele membre ale Uniunii Europene;

nu permite titularului accesarea serviciilor publice sau private electronice;

se emite în termen de 30 de zile de la data solicitării.

Un alt aspect pe care considerăm oportun a-l preciza se referă la cărțile de identitate model 1997 (cărțile de identitate vechi), care se mai eliberează, pentru scurt timp, în cazuri limitativ stabilite de către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor București, respectiv în situațiile în care, în general, solicitanții nu se pot deplasa la vreunul din cele 15 de servicii publice de evidență a persoanelor înființate la nivelul județului nostru, astfel:

cereri depuse la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României acreditate în străinătate;

cereri depuse de către persoane împuternicite pe bază de procură specială eliberată de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României acreditate în străinătate;

cereri depuse de către persoane netransportabile la sediul serviciului de profil;

cereri ale persoanelor internate, primite spre îngrijire ori găzduire în instituții sanitare, de protecție și în centre de servicii sociale care se află în imposibilitatea de a se deplasa la ghișeul de evidență;

cereri ale persoanelor încarcerate care nu pot fi deplasate, din motive de securitate.

Ținând seama de modificările legislative aduse cotei taxei pe valoare adăugată (T.V.A.), menționăm faptul că, începând cu data de 1 august 2025, contravaloarea taxelor care se achită de către solicitantul documentului de identitate/vizei de reședință, este după cum urmează:

70 lei – cartea electronică de identitate (cu mențiunea că prima CEI este gratuită – pentru persoanele peste 14 ani sau care vor împlini 14 ani în următoarele 30 de zile).

40 lei – cartea de identitate simplă;

7 lei – cartea de identitate model 1997, se achită la serviciul emitent;

1 leu – cartea de identitate provizorie, se achită la serviciul emitent;

gratuit – viza de reședință.

Totodată, precizăm că toate chitanțele/dovezile de plată emise până la data indicată anterior, vor rămâne valabile în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Nu în ultimul rând, menționăm că, site-ul de programări – care poate fi accesat la adresa https://hub.mai.gov.ro/ – a fost optimizat astfel încât persoanele care au prioritate la programare sunt:

cele cărora le-a expirat actul de identitate sau le va expira în următoarele 60 de zile;

tinerii care solicită primul act de identitate (au împlinit sau vor împlini 14 ani în următoarele 30 de zile).

De asemenea, pentru toate informațiile necesare despre cele două noi tipuri de acte de identitate vă rugăm să accesați site-ul guvernamental: https://carteadeidentitate.gov.ro/, iar pentru mai multe detalii despre activitatea instituției noastre și serviciile oferite, vizitați pagina oficială: https://www.evidentahunedoara.ro/

 

În situația în care, ulterior programării, constatați că nu o puteți onora, vă rugăm să o anulați pentru a permite unei alte persoane să folosească respectivul interval de timp alocat interacțiunii cu noi, mulțumindu-vă pentru asta!

Și cu acest prilej, vă invităm să verificați valabilitatea actului de identitate pe care îl dețineți și să solicitați eliberarea unui nou act de identitate, din timp, precizând faptul că actul de identitate valabil rămâne în posesia dumneavoastră până la momentul eliberării noului act de identitate!

Mai multe detalii despre noile tipuri de acte de identitate, puteți obține accesând site-urile oficiale ale Statului român.